Antara Tanggungjawab Pimpinan.

Perbandingan kos sara hidup dengan pendapatan perkapita sesebuah kelompok masyarakat adalah indicator tambahan yang patut dinilai berkaitan kedudukan tepat sesebuah kepimpinan yang ada. Ia juga akan menggambarkan kejituan cara fikir pimpinan yang ada atau sebaliknya.

Walau apa sistem percukaian yang ada, jika petunjuk perkapita masyarakat tidak menampakkan keselesaan pendapatan, maka ia sebenarnya adalah kegagalan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. Sedangkan hari ini semua orang tahu betapa semua segmen kehidupan yang ada kaitan dengan ekonomi mampu memberi pendapatan yang cukup baik kalau pun bukan mewah sangat.

Maka apalah gunanya politik jika tidak mampu mengubah status rakyat kepada keadaan yang dapat melapangkan perasaan dari sudut ekonomi. Masyarakat perlu dididik supaya berfikir dalam dua keadaan asas. Berfikir tentang kemampuan mereka secara terasing dari kelompok atau kategori yang dekat dengan diri mereka sementara satu lagi berfikir tentang status mereka secara bersama dengan kelompok atau kategori sosial mereka.

Bermakna masyarakat perlu menilai jumlah laba yang mereka mampu perolehi dan dalam waktu yang sama perlu juga menilai kemampuan jumlah laba yang mereka ada dalam mengharungi tuntutan hidup secara mungkin terlalu banyak berbanding skor kebebasan yang diperoleh.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s