Berpolitik Ada Batasnya

Terlebih berpolitik dan berniaga hingga “saraf ” berkaitan tanah milik Melayu seakan hilang fungsinya adalah bukti betapa kehilangan ini bukan salah orang luar tetapi dari dalam diri sendiri. Kehilangan kekuatan sedia ada tanpa diberi perhatian juga ada kalanya berpunca dari kefahaman aqidah Islam yang pincang.

Maka tidak salah kiranya generasi hari ini terutamanya yang berlatarbelakangkan pendidikan Islam dapat mengambil inisiatif untuk membincangkan teori perundangan berkaitan pemilikan tanah masyarakat Islam. Perundangan berkaitan pemilikan tanah amat perlu dibincangkan juga berdasarkan prinsip syariah. Ia juga sebagaimana sistem kewangan yang perlu turut dikupas berdasarkan prinsip Islam.

Dalam apa juga bidang , masyarakat Islam tidak seharusnya malas lantas membiarkan semua urusan dibuat oleh kelompok politik. Berdasarkan perkembangan teknologi media global, maka adalah lebih baik generasi hari ini memanfaatkan media terbaru untuk memperkasa dan mengambil tahu hal ehwal pemilikan tanah berdasarkan prinsip Islam.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s