Merenung Tamadun Terdahulu

ARAB dahulunya adalah bangsa yang paling tidak menarik berbanding ROM, PARSI & YAHUDI ketika itu. Tapi hari ini bangsa Arab dipandang mulia oleh semua selepas mereka menerima & mengubah prinsip hidup mereka berpandukan wahyu Allah swt.

Memang malang yang akan berterusan bagi sesiapa yang tidak mengendahkan ajaran wahyu. Dalam alquran pun telah diceritakan kemusnahan bangsa yang hebat terdahulu yang semuanya berpunca dari sebab tidak mengendahkan ajaran yang dibawa oleh para Nabi & Rasul alaihimussalam. Siapa la kita kalau tidak hargai ajaran para Nabi.

Nabi Musa pun turut sama bersosial dengan rakyat Firaun. Nabi Ibrahim pun kekal bersosial dengan warga Raja Namrud. Sedangkan kedua-dua raja ini juga yang mengaku sebagai tuhan kepada semua.Sejarah para Nabi ini yang sepatutnya menjadi neraca bukan semata-mata sejarah moden !

Jangan salahkan sesiapa jika bangsa kita ketinggalan. Sebab dalam alquran hanya menyebut bangsa yang ada di Timur Tengah benua Arab secara khusus. Nabi Muhammad saw juga ada berpesan tentang sikap yang sepatutnya kita ambil bila berdepan fitnah. Manakala ulamak Islam pula menjelaskan secara terperinci , bagaimana cara memahami & menggunakan prinsip-prinsip Islam sebagai panduan dan neraca kehidupan. Islam ada pakej yang serba lengkap bagaimana membina keamanan.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s