Sumber Aqidah Islam

Aqidah Islam adalah bersumberkan dari alquran dan sunnah Rasulullah saw. Wajib berpegang teguh serta berlindung dengan kedua-duanya. Allah swt telah menjamin betapa sesiapa yang mengikuti kedua-dua sumber itu , maka ia tidak akan sesat di dunia dan tidak sengsara di akhirat.

فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى ، وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ، قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ، قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى ( طه : 123 – 126 ) .

Makna : Allah berfirman: “….. kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang mengikut petunjukKu itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.(123) “Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”.( 124)  Ia berkata: “Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat?”( 125)  Allah berfirman: “Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan”.(126)

Allah swt dengan penuh perhatian kepada umat ini , telah mengutuskan seorang Rasul dari kalangan manusia sendiri dan dari kelompok yang sama dengan tujuan untuk membina dan mendidik mereka berdasarkan kitab Allah dan hikmah kebijaksanaan.

. هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِين . الجمعة : 2

Makna : Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

Allah swt telah bersumpah bahawasanya iman tidak akan terhasil pada seseorang sehingga Rasulullah saw memutuskan ketetapan baginda sendiri

. فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا . النساء 65

Makna : Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.

Manhaj pendokong kebenaran iaitu ahli sunnah wal jamaah , adalah berpandukan alquran dan sunnah nabawi, dengan mengutamakan nas-nas dari kedua-duanya , dan berlindung dengan nas-nas tersebut, mereka juga tidak akan membiarkan nas-nas ini diselewengkan atau ditakwilkan hingga keluar dari kehendak Allah swt atau Rasulnya. Sebagaimana yang telah dilakukan oleh ahli bid’ah dan pendokong kebebasan. Bahkan mereka ( ASWJ) berdiri teguh dan tidak mengolah ayat Allah dan hadis Rasulnya tanpa ilmu. Bahkan mereka meneliti kitab Allah dan sunnah Rasulnya sebagaimana yang telah Allah perintahkan kepada mereka (ASWJ) berdasarkan firman Allah swt.

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ : النساء 82

Makna : Apakah kamu tidak meneliti alquran ? Surah anNisa : 82

أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ : المؤمنون : 68

Makna : Apakah mereka tidak memahami percakapan . Surah alMukminun : 68

كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ : ص 29

Makna : Ini lah sebuah kitab yang penuh barakah dan telah kami turunkan kepada kamu , agar kamu dapat meneliti ayat-ayatnya. Surah Sad : 29.

الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ : يوسف 1

Makna: Alif Lam Ra, Semua ini adalah ayat-ayat sebuah kitab yang menjelaskan kebenaran. Surah Yusuf : 1

هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ : آل عمران 138

Makna : Ini adalah penjelasan kepada manusia dan petunjuk serta bimbingan untuk kelompok yang bertakwa. Surah Ali Imran : 138

فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ : المائدة 92

Makna : Ketahuilah bahawasanya kerja menyampaikan kebenaran itu adalah tanggungjawab Rasul kami . Surah alMaidah :92

وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ :النحل 44

Makna : Dan kami telah turunkan kepada kamu satu keterangan agar kamu dapat jelaskan kepada manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka, mudah-mudahan mereka dapat memikirkannya.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s